دیابت یکی از علل مقاربت دردناک

27   ژانویه 2017- بر اساس یک مطالعه ی جدید، تا یک نفر از هر ده زن در بریتانیا، در هنگام رابطه جنسی، درد شدیدی را تجربه می کند و به احتمال زیاد دیابت یکی از عوامل آنست.

درد در هنگام رابطه ی جنسی که به عنوان "مقاربت دردناک[1]" شناخته می شود در میان زنان مبتلا به دیابت نسبتا شایع تر است، به خصوص اگر دیابت آنها به خوبی کنترل نشده باشد.

عدم کنترل دیابت در دراز مدت به احتمال زیاد منجر به مشکلات بیشتری در رابطه با مقاربت دردناک و دیگر مسائل جنسی می شود. با این حال، حتی یک دوره کوتاه از افزایش قند خون می تواند به مشکلات موقتی بیانجامد که منجر به مقاربتی دردناک تر از حد نرمال شود.

در این مطالعه  6669 زن ( 16 تا 74 سال) بررسی شدند. به طور کلی، در حدود 1 نفر از هر 13 زن درد را در هنگام رابطه جنسی تجربه می کردند و این رقم در زنان 55 تا 64 سال، به بیش از یک نفر از هر ده نفر می رسد.

در این گروه سنی، تجربه ی "درد مرضی در هنگام مقاربت" دو برابر بیش از نزدیکترین گروه سنی بعدی بود، درد مرضی، به دردی اطلاق می شود که در هنگام رابطه جنسی به مدت شش ماه یا بیشتر با پریشانی و علایم مکرر رخ دهد.

زنانی که مقاربت دردناک را تجربه می کنند، همچنین احتمال بیشتری برای گزارش مشکلات دیگر در رابطه جنسی از جمله موارد زیر را دارند:

·        عدم علاقه به رابطه جنسی - 62٪

·        خشکی واژن - 45٪

·        مشکل در رسیدن به ارگاسم - 40٪

·        فقدان لذت در رابطه جنسی - 40٪

خشکی واژن و از دست دادن میل جنسی از مشکلات رایجی هستند که  در افرادی با دیابت کنترل نشده، مشاهده می شود. نوروپاتی دیابتی ممکن است عامل دیگری برای نرسیدن به ارگاسم باشد.

خشکی واژن می تواند یکی از علل درد در هنگام رابطه جنسی باشد، عفونت قارچی و عفونت های دستگاه ادراری از عوامل دیگری هستند که می توانند به رابطه جنسی دردناک منجر شوند و احتمال وقوع آنها درافرادیکه دیابت آنها بخوبی کنترل نشده است، بیشتر است.در حالیکه دیابت در این مطالعه مورد بررسی قرار نگرفته است اما دیابت در بریتانیا حدود 1 نفر از هر 16 بزرگسال را درگیرکرده است و شیوع آن با بالا رفتن سن، افزایش می یابد.

در آخرین گزارش سازمان حسابرسی ملی دیابت در بریتانیا اعلام شده است که احتمال دستیابی افراد کمتر از 65 سال، مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2 به اهداف تعیین شده ی سازمان NICEبرای کنترل دیابت کمتر است.  

این دو موضوع با هم ممکن است نشان دهنده ی یک عامل تاثیر گذار در گروه سنی 55 تا 64 سال باشد که چنین شیوع بالایی از درد را در هنگام رابطه جنسی گزارش می کنند.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/painful-sex-affects-up-to-1-in-10-women-and-diabetes-is-a-factor-90896154.html

 



[1] dyspareunia